سیر چه تاثیری بر سلامت دارد؟

16:431398/11/23

سیر فواید فراوانی برای سلامت دارد. از آنجا که این گیاه آفات کمی دارد بنابراین احتمال این که حاوی آفت‌کش یا علف‌کش‌های شیمیایی باشد نیز کمتر است. در ادامه به بخشی از خواص این گیاه اشاره می‌کنیم.


<br /> <br /> <br /> کمک به کاهش وزن<br /> مطالعات حیوانی پیوند میان مصرف سیر و رسیدن به وزن سالم را تایید می&zwnj;کند. به عنوان مثال در یک تحقیق، عصاره سیر کهنه به تنهایی یا همراه با ورزش وزن بدن و چربی کبد را در موش&zwnj;ها کاهش داد. در یک مطالعه دیگر هر دو روغن سیر و پیاز باعث کاهش چاقی و چربی&zwnj;های خطرناک خون در موش&zwnj;های آزمایشگاهی شد.<br /> سیر همچنین با افزایش دمای بدن موش&zwnj;های پرخور میزان چاقی و ژن&zwnj;های سازنده بافت چربی (بافت چربی سفید) را در آن&zwnj;ها کاهش داد.<br /> سلامت کبد در برخورداری از وزن سالم اهمیت بالایی دارد. در مطالعه&zwnj;ای که بر روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شد، مکمل سیر با بهبود وضعیت آنتی اکسیدانی، آسیب کبدی ناشی از سموم و داروها را کاهش داد.<br /> این یافته&zwnj;ها در خصوص سلامت کبد در مدیریت وزن اهمیت ویژه&zwnj;ای دارد زیرا کبد به پردازش غذاها و مواد مغذی کمک می&zwnj;کند.<br /> <br /> کاهش خطر ابتلا به بیماری&zwnj;های قلبی<br /> مصرف مقادیر بالای سیر خطر ابتلا به بیماری&zwnj;های قلبی را کاهش می&zwnj;دهد.<br /> سیر همچنین با کاهش کلسترول، کلسیفیکاسیون شریانی (تجمع کلسیم در عروق)، فشارخون و لخته شدن بیش از حد خون، به حفظ سلامت قلب کمک می&zwnj;کند.<br /> محققان در مطالعاتی که بر روی انسان انجام دادند به اثرات مثبت مصرف سیر در جلوگیری از لخته شدن بیش از حد خون پی بردند. لخته شدن بیش از حد خون در اغلب موارد، عامل بروز حملات قلبی و سکته مغزی است.<br /> <br /> کاهش کلسترول<br /> نتایج بیش از ۴۰ تحقیق نشان داده است که افزودن سیر به سبد غذایی به کاهش کلسترول کُل، کلسترول LDL و تری گلیسیرید کمک می&zwnj;کند و سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش می&zwnj;دهد.<br /> در اکثر این مطالعات از پودر سیر استفاده شده است، اما سیر تازه و کهنه یا روغن سیر به مراتب مفیدترند.<br /> سیر به سه طریق به کاهش کلسترول بد کمک می&zwnj;کند؛ ۱) کلسترول را از آسیب&zwnj;های ناشی از اکسیده شدن حفظ می&zwnj;کند ۲) توانایی بدن را در از بین بردن کلسترول افزایش می&zwnj;دهد و ۳) ترکیبات موجود در آن از جمله اس- الیل سیستئین و دی&zwnj;آلیل دی&zwnj;سولفید میزان تولید کلسترول توسط کبد را کاهش می&zwnj;دهند.<br /> <br /> کاهش فشار خون<br /> نتایج مطالعه بزرگی که بر روی حدود هزار بیمار انجام شد، نشان داد که مکمل سیر باعث کاهش فشارخون می&zwnj;شود. علاوه بر این، تأثیر این ماده در تنظیم فشار خون بیمارانی که در بدو پژوهش به فشار بالا دچار بودند، قوی&zwnj;تر و ملموس&zwnj;تر بود.<br /> سیر با افزایش گردش خون در بدن فشار خون را کاهش می&zwnj;دهد. یک مطالعه جدید نشان داد که سیر خام خرد شده باعث کاهش هر دو فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در مبتلایان به سندرم متابولیک می&zwnj;شود.<br /> <br /> اثرات بلندمدت بر علائم دیابت<br /> به استناد نتایج مطالعه&zwnj;ای که بر روی ۷۲۸ نفر از مبتلایان به دیابت نوع ۲ انجام شد، مصرف مکمل سیر باعث کاهش قند خون ناشتا و سطح هموگلوبین ای وان سی(A1C )می&zwnj;شود.<br /> این نکته که این کاهش در ۲، ۱۲ و ۲۴ هفته بعد از شروع مصرف مکمل&zwnj;ها نیز در افراد تحت مطالعه مشاهده شد، نشان می&zwnj;دهد که سیر در تسکین علائم دیابت تاثیری بلندمدت دارد. &nbsp;<br /> سیر همچنین علاوه بر تنظیم وزن و سطح کلسترول بیماران دیابتی، به لوزالمعده در ساخت و استفاده از انسولین کمک کرده و مقاومت بدن به انسولین را کاهش می&zwnj;دهد.<br /> <br /> خواص ضدسرطانی<br /> سیر به ویژه اگر به طور خام مصرف شود، خطر ابتلا به سرطان&zwnj;های گوارشی از جمله سرطان معده، روده بزرگ و مری و سرطان&zwnj;هایی چون سرطان پروستات، تخمدان و رحم را کاهش می&zwnj;دهد. سیر منبعی غنی از آنتی&zwnj;اکسیدان&zwnj;ها است که می&zwnj;تواند دلیلی برای خاصیت ضدسرطانی آن باشد. این گیاه همچنین با افزایش ظرفیت و توانایی بدن در ساخت برخی از آنتی اکسیدان&zwnj;های خاص به مهار رشد سلول&zwnj;های سرطانی کمک می&zwnj;کند.<br /> تحقیقات انجام شده بر روی نمونه&zwnj;های حیوانی و سلول&zwnj;ها همچنین از نقش سیر در افزایش میزان اثربخشی درمان&zwnj;های سرطان حکایت دارد.<br /> <br /> منبع: ایرنا<br /> <br /> <br /> &nbsp;
نسخه قابل چاپ